Stöten i Sälen AB

Jaha då skall jag ge ett helt inlägg till att berätta om Stöten i Sälen, min arbetsplats.

Den 6 februari 2003 satte jag min fot i Stöten för första gången. Jag och en klasskompis vid namn Madeleine skulle starta vår sex veckor långa praktik och va inte ens 18 år fyllda. Min kära far hade tagit på sig att köra oss upp då vi en vecka innan avresa fick höra att personalboendet inte var klart i tid (Senja husen). Vi rullade in på Stötens Camping med vår familjs SMW 590 Boggi (husvagn) för vi båda ville ju verkligen göra praktiken i fjällen.

Den 18 november 2004 rullade jag åter in i Stötens rondell, dock ensam denna gången. Bilen va packad till bristningsgränsen och det största föremålet va min 28 tums tjocktv som tog upp halva baksätet. Det snöade hela vägen upp och resan för en ovan stadsbo tog nästan 8 timmar.

Resterande del är ju för kollegorna något jag redan delat med er och för er andra så finns det för mycket att berätta. Jag är nu inne på min sjunde vinter i rad och det borde säga en hel del om vad jag tycker om Stöten. Familjen som man får här och det liv man lever är svårt för en utomstående (gäst, vän eller familj) att förstå. Man blir otroligt tighta med sina kollegor och vänner och livet här uppe är en ena stor bubbla!

Jag tror helt ärligt att Stötens fördel mot Skistar är personalen. Då många av oss blir som en stor familj eller flera små (maffiaklaner) så bidrar allt runtomkring till att man orkar hålla humöret uppe. Sen kan man ju inte orda om produkten (backarna). Det är otroligt bra åkning och det har väl bevisats flera gånger genom undersökningar och det faktum att vi 2007 hade SM i storslalom. Boendet som vi har är varierande, allt från små krypin till stora lyxkåkar på 160kvm.

Min första säsong bestod av receptionsjobb med lite hjälp i restaurang och städ vid behov. Sen dess har jag jobbat som 1:e receptionist, Receptionsansvarig och just nu sitter jag med ansvaret för Privatbokningen, receptionen, skipasskassan och skidskolebokningen. Ett otroligt givande jobb med 18 kollegor som skall sälja in och ta emot alla gästerna som kommer till oss!

Stöten har 30 nedfarter med 20 liftar fördelat på 3 torg. Backarna är allt från det allra lättaste till bra branta och det finns en hel del möjlighet att åka off-pist. Den kanske barnkäraste backen är Mormorsstörtlopp, precis som det låter så är det en backe för alla, stora som små. Om mormor kan ta sig ner så skall nog även du med lite hjälp klara av det. Känns det lite läskigt så kan man alltid sladda in till skidskolebokningen och boka upp en lektion så skall du nog se att du till slut kommer ner utan problem!

Det finns ju vissa, precis som ja, som inte alltid orkar pressa i backen hela dagen och som kanske är lite kräsen med vädret. För oss så är det ju bowlingen som gäller efter två öl på afterskin.

Ja hoppas att detta kanske har lockat er lite granna och att ni nu överväger att komma till oss i Stöten. För att kolla in boendet klicka här, annars är det bara att slå oss på bokningen en signal, 0280-75000 eller maila på info@stoten.se

Urdrag ur bokningens va sa bok.

Anna O sitter i telefon och skall förklara för en gäst varför Ranch mellan(handikapp vänlig) har ett större kök en Ranch parstuga. ”Köket är större så du skall få plats med din husvagn…. ööö rullstol menar ja” ibland kan det gå bra fort när man tänker!

Thomas sitter och jobbar när Anna O som sitter bakom plötsligt säger ” Gud va skönt det blåser i skrevet” (Hon stod med ett element mellan benen)

Ha det gött!

En kväll i Stöten

Om Gammal & Grå

Gör min 7:e säsong vintern 2010/2011
Detta inlägg publicerades i Uncategorized och märktes , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Stöten i Sälen AB

  1. costoten skriver:

    Åååååååh Thomas! Så fint att jag blir tårögd!

Lämna en kommentar